Friday, September 12, 2014

თემის  დასახელება
 ჭაბუა ამირეჯიბის  რომან " დათა თუთაშხიას"  ნაწყვეტი " მოსე ზამთარაძის ნაამბობი''      პროექტის  სახელწოდება  " სეთურის ქვეყანა   "
თემის შინაარსი
ჭაბუა ამირეჯბის რომან '' დათა თუთაშხიას ნაწყვეტის " მოსე ზამთარაძის ნაამბობი'' შესწავლის შემდეგ მოსწავლეები ღრმად გააანალიზებენ ტექსტის ცალკეულ ეპიზოდებს , დააკვირდებიან და შეაფასებენ  პერსონაჟთა ხასიათსა და ქცევას .იმსჯელებენ, კონკრეტული ნაწყვეტის მთავარ სათქმელზე.  ყურადღება გამახვილდება  საირმის ტყის  საზოგადოების შესწავლასა და მთავარი პერსონაჟის , არქიფო სეთურის დახასიათებაზე.  მოსწავლეები შეეცდებიან იმსჯელონ  ახასიათებს თუ არა" სეთურის ქვეყანას''  ტირანული სახელმწიფოს ნიშნები, მიიჩნევა თუ არა თავად სეთური დიქტატორის განზოგადებულ სახედ .მოსწავლეები მოიძიებენ ინფორმაციას ცნობილ დიქტატორებზე : ბენიტო მუსოლინზე , ჰიტლერზე, სტალინზე და პინოჩეტზე.იმსჯელებენ, რით ემსგავსება სეთური მათ . მოსწავლეები დაიყოფიან ჯგუფებად და ისაუბრებენ  ტოტალიტარიზმზე, დემაგოგოიაზე , ტირანიაზე , დემოკრატიის პრინციპებზე, გამოთქვამენ აზრს იმის შესახებ, თუ როგორი მმართველობის ფორმის მომხრენი არიან ისინი.  ..გაავლებენ პარალელს თანამედროვე ეპოქასთან . შექმნიან პრეზენტაციებს , გეგმებს , ჩანაწერებს .იმუშავებენ ისტორიულ მასალაზე , ამოკრეფენ  საჭირო ინფორმაციას წიგნებიდან თუ სხვადასხვა კომპიუტერული საიტებიდან  და დაახარისხებენ , ჩაატარებენ შემაჯამებელ დისკუსიას. 
დონე/კლასი  
საბაზო საფეხური  , მე–8 კლასი 
განხორციელების დროის ჩარჩო
6 კვირა 
თემის საფუძვლები
შინაარსობრივი სტანდარტები და ინდიკატორები
მიმართულება: ზეპირმეტყველება


ქართ. VIII. 1. მოსწავლეს შეუძლია კონკრეტულ საკითხებზე მსჯელობის მოსმენა და საკუთარი თვალსაზრისის წარმოდგენა აუდიტორიის წინაშე.
· სვამს კონკრეტულ საკითხს (კონკრეტული საკითხი ლიტერატურული ნაწარმოებიდან, რაიმე მნიშვნელოვანი რეალური ყოფითი ფაქტის განხილვა, ისტორიული მოვლენის შეფასება და ა. შ.) და ისმენს სხვების აზრს ამ საკითხთან დაკავშირებით;
· საკუთარი მოსაზრების გასამყარებლად იყენებს ციტატებს საინფორმაციო წყაროებიდან, სხვადასხვა ფაქტს, სტატისტიკურ  მონაცემებს,    თანამიმდევრულად ავითარებს თავის მოსაზრებას;

მიმართულება: კითხვა


ქართ. VIII. 5. მოსწავლეს შეუძლია გაიაზროს, გააანალიზოს და შეაფასოს ტექსტები (მხატვრული და არამხატვრული), რომლებიც შეიცავ გარკვეულ თვალსაზრისს ან მსჯელობას კონკრეტულ საკითხზე.

შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·         დაწვრილებით შეისწავლის ტექსტის შინაარსს, ყურადღებას ამახვილებს დეტალებზე და მათზე დაყრდნობით ახსნის მიზეზ-შედეგობრივ კავშირებს;
·         აანალიზებს და კონკრეტული ნიშნის მიხედვით, სისტემურად ახდენს ტექსტში მოცემულ ინფორმაციის კლასიფიკაცია-კატეგორიზაციას;
·         ამოიცნობს და განსაზღვრავს პრობლემურ საკითხებს წაკითხულ ტექსტში;
·         არკვევს ტექსტში დასმული პრობლემის გამომწვევ მიზეზებს;

ქართ. VIII. 7. მოსწავლეს შეუძლია ნაწარმოების მნიშვნელოვანი ასპექტების გაანალიზება.

შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·         მიმოიხილავს ნაწარმოებში აღწერილ ადგილს, დროს, ახასიათებს სოციალურ-კულტურულ გარემოს;


მიმართულება: წერა


ქართ. VIII. 10. მოსწავლეს შეუძლია წერილობით გადმოსცეს საკუთარი თვალსაზრისი, იმსჯელოს კონკრეტულ საკითხზე სათანადო არგუმენტების მოხმობით.

            შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·  პრობლემური საკითხის შესახებ წერს ნარკვევს, საგაზეთო სტატიას, მარტივ პროექტს, ახსნა-განმარტებითი ხასიათის ტექსტსა და ანგარიშს;
·     ფაქტებზე, სტატისტიკურ მონაცემებზე, სხვადასხვა წყაროზე (ენციკლოპედია, ლექსიკონები, ბეჭდვითი და ელექტრონული საინფორმაციო საშუალებები) დაყრდნობით განსაზღვრავს პრობლემას, წერილობით აყალიბებს მოსაზრებას, შეარჩევს ამ მოსაზრების განმამტკიცებელ არგუმენტებს;


მოსწავლეების ამოცანები/სწავლის შედეგები
  მოსწავლეები შეძლებენ  მსჯელობას კონკრეტულ  საკითხზე .ისწავლიან  პერსონაჟზე დაკვირვებას .მოცემული მონაკვეთის მთავარი სათქმელისა და მწერლის მიზანდასახულობის გამოკვეთას. მოიძიებენ ინფორმაციას სხვადასხვა წყაროებიდან .გააკეთებენ ინტეგრირებას ისტორიასთან . შეადარებენ , დაახარისხებენ , მოძიებულ ინფორმაციებს , ისწავლიან საორგანიზაციო საკითხებს . პროექტისთვის  ეფექტური პრეზენტაციებისა და სლაიდების შექმნას .  იმუშავებენ გუნდურად და დაეუფლებიან გუნდური მუშაობის პრინციპებს . წარსდგებიან ფართო აუდიტორიის წინაშე  საკუთარი პრეზენტაციებით . 
მიმართულების მიმცემი საკვანძო შეკითხვები
ზოგადი კითხვა



თემატური კითხვები
1.

2

შინაარსობრივი   კითხვები
1.

2.


შეფასების გეგმა
შეფასების დროის ჩარჩო
პროექტზე მუშაობის დაწყებამდე
პროექტზე მუშაობის პროცესში
პროექტზე მუშაობის დასრულების შემდეგ










გონებრივ იერიშს   

ეპიზოდების წერილობითი შეფასება.
კითხვარები.
ინტერნეტიდან საჭირო მასალის მოძიება. სასწავლო ტექსტიდან კონცეპტუალური ინფორმაციის ამოკრეფა.
პრეზენტაციების შეფასების რუბრიკა.ჩანაწერთა დღიური . მინი ლექცია .ასოციაციური რუკები . 

ვიცი, მინდა ვიცოდე , ვისწავლე.
პრეზენტაცია
მინი დისკუსია 
შეფასების/შეფასების ინსტრუმენტების მოკლე მონახაზი
პროექტის განმავლობაში მოსწავლეთა აზროვნების ზედა დონის უნარ-ჩვევების ხელშეწყობისა და მათ მიერ თემატიკის გაგების ხარისხის მონიტორინგისათვის  მივმართავ  გამოკითხვის მეთოდს.  განისაზღვრება  მოსწავლეების საბაზისო ცოდნა.  მათ  უნდა  გაიხსენონ  რა  იციან  საწყის  ეტაპზე,  იმუშავონ ტექსტიდან  მნიშვნელოვნი ინფორმაციის  ამოკრეფაზე , შექმნან ასოციაციური რუკები , პერსონაჟთა დასახასიათებელი სქემები  . ამისათვის გამოვიყენებთ გონებრივ იერიშს და K-W-H-L სქემას. პერიოდულად,  შეიძლება  განვიხილოთ   პასუხები კითხვის ასპექტის დავალებაზე, რათა შევაფასოთ ნაწარმოების გააზრების ხარისხი და შესაბამისად წარვმართოთ სწავლების პროცესი. ვამოწმებთ ეპიზოდურ ჩანაწერებს.
მოსწავლეებს ვთხოვ გამოიყენონ სამოქმედო გეგმა, რომელიც  მათ  გონებრივი იერიშის, დაგეგმვისა და გეგმის განხორციელების დროს დაეხმარება. გეგმა შეგვიძლია გამოვიყენოთ  მათი  ნამუშევრის  საბოლოო  შეფასებისთვისაც.   მოსწავლეები მოამზადებენ პრეზენტაციებს. საბოლოო პრეზენტაციების დასრულებამდე გავმართავთ  მასწავლებლისა და თანაკლასელთა კონფერენციებს უკუკავშირის  გაზიარებისთვის. მოსწავლეებს ვთხოვთ  თანაკლასელთა უკუკავშირის ფორმა გამოიყენონ მათი  შეფასების დასაფიქსირებლად. ეს მათ პროექტის დახვეწაში დაეხმარება.  კვლევისა და პრეზენტაციის  შექმნის პროცესში, გამოვიყენებ დაკვირვების ფურცელს,შევხვდები მოსწავლეებს ინდივიდუალურად და ჯგუფურად,   რათა მათ შეკითხვებს ვუპასუხო, შევაფასო მათი პროგრესი და დავაკვალიანო ისინი..მას შემდეგ რაც მოსწავლეები თავიანთ პრეზენტაციებს დახვეწენ, ვთხოვ გუნდებს პრეზენტაციების შეფასების ფორმით იხელმძღვანელონ და წარმოადგინონ უკუკავშირი თანაკლასელების საპრეზენტაციო პროექტების შესახებ. გავიხსენებთ დისკუსიის ჩატარების წესებსა და ეტაპებს . 

სხვა საკითხები
საბაზისო უნარ-ჩვევები
1)კვლევის საბაზისო უნარ-ჩვევები
2)ინტერნეტში მუშაობის უნარ-ჩვევები
 3) ტექნიკური უნარ-ჩვევები
4) ტექსტის დამუშავების უნარ-ჩვევა
5) ეფექტური პრეზენტაციების მომზადების უნარი;    
  6)კონცეპტუალური ინფორმაციის ამოკვეთა სასწავლო ტექსტიდან 

სასწავლო პროცედურები

პროექტის დაწყებამდე
პროექტის  დაწყებამდე  მოსწავლეები  იმსჯელებენ ზოგად კითხვაზე : ვალდებულია თუ არა ყველა ადამიანი თავი გაწიროს სამშობლოს თავისუფლებისათვის ბრძოლაში.გაიხსენებენ შესწავლილ ნაწარმოებებს , ისტორიულ ფაქტებს , გმირებს , რომლებიც გამორჩეულნი არიან პატრიოტიზმით. კიდევ  ერთხელ გაიხსენებენ ბაში– აჩუკის პერსონაჟებს . შეადარებენ ერთმანეთს ირანის შაჰს დამორჩილებულ და  სამშობლოსთვის თავდადებულ გმირებს , მათ შორის ქალებს ,რომლებიც  ვერ  გატეხა  ირანის  შაჰის  პოლიტიკამ .  იმსჯელებენ მნიშვნელოვან ეპიზოდებზე , დაიყოფიან ჯგუფებად  და  შეარჩევენ  თითოეული  ჯგუფისთვის  საპრეზენტაციოდ  მნიშვნელოვან საკითხებს .    

პროექტის  მსვლელობა 
კალსთან ერთად მუშავდება მნიშვნელოვანი ადგილები ტექსტიდან .საწყის ეტაპზე გამოიყენება  ვიცი , მინდა ვიცოდე ვისწავლე სქემის სამი სვეტირათა დავეხმაროთ მოსწავლეებს წარსული ცოდნის გახსენებაში და გავიგოთ მათი საბაზისო ცოდნა. აქვე , შესაძლოა , გამოვლინდეს მათი არასწორი წარმოდგენები საკითხის გარშემო .მოცემული სქემა ხელს შეუწყობს იმასაც , რომ მოსწავლეებმა   გამოავლინონ  მომავალში , პროექტზე მუშაობისას, რისი გაგება სურთ . საწყის ეტაპზე გამოვიყენებ ასევე  გონებრივი ერიშის მეთოდს , ასოციაციურ რუკებს პერსონაჟთა ხასიათისა და აზრების დასაფიქსირებლად.. ტექსტის შესწავლის პროცესში მოსწავლეები მუდმივად იმუშავებენ   შინაარსობლივ  და  თემატურ კითხვებზე.  პარალელურად  მოიძიებენ  დამატებით ინფორმაციებს   ცნობილ  დიქტატორებზე : მუსოლინზე , ჰიტლერზე, სტალინსა   და პინოჩეტზე. შედგება  ოთხი  ჯგუფი  . ჯგუფის ლიდერები მოამზადებენ პრეზენტაციას   კონკრეტულ  ნაწყვეტზე  ანუ " მოსე ზამთარაძის ნაამბობზე დაყრდნობით და დამსწრე საზოგადოებას გააცნობენ მნიშვნელოვან ეპიზოდებსა თუ ფაქტებს , სლაიდებზე გამოტანილი იქნება ასოციაციური რუკების საშულებით შექმნილი პერსონაჟთა დახასიათებები.  .    თითოეული ჯგუფი გააკეთებს ჩანაწერების დღიურს. პირველი ჯგუფი იმუშავებს ჰიტლერის მიერ განხორციელებულ ღონისძიებებზე , მეორე მუსოლინზე , მესამე სტალინზე ხოლო მეოთხე პინოჩეტზე.   მუშობისას ჯგუფის ლიდერებს დაევალებათ გააკონტროლონ ტექსტზე მუშაობა, კონცეპტუალური  ადგილებისა  და  შესაბამისი  ციტატების, პერსონაჟთა გამონათქვამების   სწორად ამოკრეფა ტექსტიდან, ჯგუფის  წევრების  მეტყველება , პრეზენტაციის უნარი. .ეს  ყველაფერი  სწავლების  ეფექტურად  წარმართვაში დაგვეხმარება. მოსწავლეთა  ჯგუფებთან   შეხვედრების   დროს   გამოვიყენებ  მინი – ლექციის მეთოდს , რათა   მოსწავლეებს დამატებითაც  მიეწოდოთ  რჩევები და   ინფორმაციები , პროექტის თემასთან დაკავშირებით. პროექტზე მუშაობისას მოსწავლეებმა  უნდა  გამოავლინონ  ინფორმაციის მოძიების, დახარისხებისა  და  კვლევის უნარი.  მოსწავლეებს, მასწავლებლის მხრიდან , მიეცემათ მითითებები პრეზენტაციის ნიმუშის შესაქმნელად  .
საბოლოო   პროექტი 
პროდუქტი  , რომელსაც  ისინი შექმნიან, იქნება  სლაიდებით აგებული    პრეზენტაციები თემის  გარშემო.,  მათ მიერ მოძიებულ მასალაში იგულისხმება თემასთან დაკავშირებული  სურათები  და ვიდეო  მასალაც  .შექმნიან  პრეზენტაციის  შეფასების  რუბრიკას,  რათა პროექტის წარდგენამდე  იცოდნენ  რითი  ფასდებიან, ხოლო პრეზენტაციის   შემდეგ  კი შეძლებენ  თვითშეფასებასაც .  ჯგუფები   დაგეგმავენ   ერთმანეთთან  შეხვედრებს უკუკავშირის მისაღებად. პროექტის  დასასრულს , როცა მოსწავლეებს შესწავლილი ექნებათ სხვადასხვა მნიშვნელოვანი საკითხები , წარდგებიან პრეზენტაციით , მოაწყობენ  მინი  დისკუსიას  "იყო  თუ  არა "საირმის ტყის"  საზოგადოება ტოტალიტარული სახელმწიფოს მოდელი" .დაუბრუნდებიან ზოგად კითხვას  : 1...... პროქტის ბოლოს მოსწავლეები შეაჯამებენ თემის გარჩემო არსებულ ძირითად საკითხებს .

დიფერენცირებული სწავლება

სპეციალური  საჭიროებები
კლასში სპეციალური საჭიროებების მქონე მოსწავლე არ არის.

არაქართულენოვანი
მოსწავლეები (მოსწავლეები, რომლებისთვის სწავლების ენა არ არის მშობლიური)



მაღალი აკადემიური მოსწრების მოსწავლეები
მაღალი აკადემიური მოსწრების მოსწავლეები შეასრულებენ შედარებით რთულ სამუშაოებს .გადაამოწმებენ მოძიებულ ინფორმაციებს, დაეხმარებნიან  მეგობრებს პრეზენტაციების გაკეთებაში . იმუშავებენ პრეზენტაციის  შეფასების რუბრიკების შექმნაში. 
სასწავლო თემისთვის საჭირო მასალები

ტექნოლოგია – ტექნიკა (მონიშნეთ პროექტისათვის  საჭიროტექნოლოგიური უზრუნველყოფა)

 ფოტოკამერა <
 კომპიუტერი (ები) <
 ციფრული კამერა <
 DVD ფლეიერი
 ინტერნეტკავშირი <
 ლაზერული დისკი <
 საბეჭდი მანქანა/პრინტერი <
 პროექტორი 
 სკანერი
 ტელევიზორი
 VCR, ვიდეო
 ვიდეოკამერა <
 ვიდეო საკონფერენციო აღჭურვილობა.
 სხვა      



ბეჭდვითი მასალები
სასკოლო სახელმძღვანელო , ისტორიული მასალები  კახეთის აჯანყებაზე..
ინვენტარი/მასალები

ინტერნეტრესურსები

სხვა რესურსები

     ჯგუფის ლიდერთა გამოსვლა

ჯგუფის ლიდერებმა წარმოადგინეს პრეზენტაცია , რომელიც აგებული იყო ჭაბუა ამირეჯიბის რომან " დათა თუთაშხიას " ნაწყვეტის  " მოსე ზამთარაძის ნაამბობი'' მიხედვით. მათ მოკლედ მიმოიხილეს ტექსტიდან ყველა ის ეპიზოდი , რომელიც მნიშვნელოვანი იყო პერსონაჟთა ხასიათისა და  ქცევის შესაფასებლად. მოსწავლეებმა მოიძიეს ფილმიდან ნაწყვეტები და პროექტორის საშუალებით გააშუქეს დამსწრე საზოგადოებისთვის . ამის შემდეგ კი თოთოეულმა ჯგუფმა წარმოადგინა პრეზენტაციის სახით  შესრულებული დავალება . პროექტი მოიცავდა ინტეგრირებას ისტორიასთან . ისინი პარალელურად სწავლობდნენ ისტორიის სახელმძღვანელოში სწორედ იმ საკითხებს , რომელთა კიდევ უფრო ღრმად შესწავლამ მეტი ცოდნა შესძინა მათ დისკუსიის სწორად წარსამართავად.



დისკუსია

პრეზეტაციები ჯგუფების მიხედვით

       
  ჭაბუა ამირეჯიბის რომან " დათა თუთაშხიას"  ნაწყვეტის , " მოსე ზამთარაძის ნაამბობი" შესწავლის შემდეგ  გაჩნდა იდეა გაგვეკეთებინა  პროექტი სახელწოდებით: "სეთურის ქვეყანა" .4 ჯგუფად დაყოფილმა მოსწავლეებმა,  ისტორიული წიგნებისა და ინტერნეტის საშუალებით  მოიძიეს და  დაამუშავეს  მასალა ცნობილ დიქტატორებზე : ჰიტლერზე, მუსოლინზე , პინოჩეტზე და სტალინზე. თითოეულმა ჯგუფმა პრეზენტაციის სახით წარმოგვიდგინა თავისი ნამუშევარი. პრეზენტაციის   ბოლოს გაიმართა შემაჯამებელი დისკუსია, რომელიც მიზნად ისახავდა მოძიებული მასალის საფუძველზე მოსწავლეებს ემსჯელათ  რამდენიმე მნიშვნელოვან საკითხზე:
1. რა არის დიქტატურა , დემაგოგია, ტოტალიტარიზმი , ტირანია?
2. იმსჯელეთ რა აქვს საერთო ჰიტლერის , სტალინის , ბენიტო მუსოლინისა  და პინოჩეტის მმართველობის რეჟიმებს ?
3. იმსჯელეთ, დიქტატორული სახელმწიფოების დადებით  და  უარყოფით მხარეებზე?
4. რით ემსგავსება სეთური ცნობილ დიქტატორებს?
5.შეიძლება თუ არა მივიჩნიოთ არქიფო სეთური დიქტატორის განზოგადებულ სახედ?
6.ტირანული  სახელმწიფოს  რა ნიშნები ახასიათებს " სეთურის ქვეყანას?     
7. არის თუ არა ტოტალიტარული  სახელმწიფოს მოდელი " საირმის ტყის საზოგადოება" ? 
8. ტექსტის  რომელი მონაკვეთი გამოდგება დემაგოგიური აზროვნების ნიმუშად ?
9. თქვენი აზრით , როგორ ადამიანებად  ჩამოყალიბდებიან '' საირმის ტყის '' ბავშვები  და რა   მართავს  მათ  ქმედებას ?
10. იმსჯელეთ, რა არის  დემოკრატია?
11. იმსჯელეთ , აქვს თუ არა უფლება წინამძღოლს , მმართველს , ხელისუფალს სიამრთლე  დაუმალოს  ხალხს  და  სიცრუეში ამყოფოს იგი?
 12. თქვენ  როგორი მმართველობის რეჟიმის  მომხრე  ხართ  ?

















No comments:

Post a Comment