Thursday, September 4, 2014

გაკვეთილების ცხრილი
 
თქვენ იმყოფებით:  სამასწავლებლოგაკვეთილების ცხრილი
წერის შეფასება
ავტორი: მაია ინასარიძე
წერითი უნარ-ჩვევების განვითარებისათვის მნიშვნელოვანიაშეფასების პროცესის უწყვეტობა. სასურველია, შეფასებაფოკუსირებული იყოს როგორც წერის პროცესზეისე წერისპროდუქტსა და წერის პროცესის მიმართ მოსწავლეთადამოკიდებულებაზე.ეს შეიძლება გაკეთდეს როგორც სიტყვიერი, ისეწერილობითი ფორმით. აღნუსხვის ისეთი საშუალებებიროგორებიცააშეფასების ცხრილები (სქემები)მოკლე ჩანაწერებიპორტფოლიოები,ხელს უწყობენ ისეთი ინფორმაციის შეგროვებას, რომელიც დაგვეხმარება მოსწავლის წერითი უნარებისა და ინტერესებისშეფასებაში.
ამ პროცესში სასურველიაგამოყენებული იყოს როგორც მოსწავლის თვითშეფასება,თანატოლთა შეფასება და მასწავლებლის შეფასებაასევე სამივეს კომბინაცია.
წერის ყოველ ფორმა შესაბამისი კრიტერიუმები აქვსამ კრიტერიუმებს განსაზღვრავსაუდიტორიამიზანი და ფორმატიმოთხრობა განსხვავდება წერილისაგანხოლო ორივეგანსხვავდება ესესაგან.აქედან გამომდინარე, განსხვავებულია კრიტერიუმებიც.მნიშვნელოვანიარომ მოსწავლეები იცნობდნენ იმ წერითი ფორმატის კრიტერიუმებს,რომელიც შეარჩიეს ან მასწავლებელმა შეურჩიასასურველიამასწავლებელმა დამოსწავლეებმა ეს კრიტერიუმები ერთად განსაზღვრონ.
ვემოთ რამდენიმე სახის წერითი დავალებისათვის მოცემულია ცხრილის (სქემის) ნიმუშებ.
უპირველეს ყოვლისა, მნიშვნელოვანიამოსწავლეებმა გააცნობიერონ წერის პროცესის არსიდა მისი მნიშვნელობაროგორც ზემოთ აღვნიშნეთ, მასწავლებელმა უნდა შეაფასოსარამარტო წერის პროცესი და პროდუქტიარამედ მოსწავლის დამკიდებულება წერისმიმართამისათვის გთავაზობთ კონკრეტული საქმიანობის აღწერას.
წერის პროცესის მიმართ მოსწავლეთა მოსაზრებების მოსმენა
· დაფაზე ან ფურცელზე დაწერეთ დაუსრულებელი წინადადება: "წერის პროცესი ჩემთვის არის..." შესთავაზეთ მოსწავლეებს მცირე ჯგუფებში მსჯელობის შემდეგ წარმოადგინონწინადადების დასრულების ვარიანტები.
· ყველას მიეცით საკუთარი აზრის გამოთქმის საშუალება და მათი აზრები დაფაზე ანქაღალდზე დაწერეთზოგიერთი აზრი შეიძლება უარყოფითი დამოკიდებულების გამომხატველიც იყოს (მაგალითად: დამღლელია, დიდ დროს მოითხოვს, უინტერესოა და ა. შ.)მაგრამ მნიშვნელოვანია ათ მოსმენა იმისათვისრომ შემდეგ შესაბამისი მიმართულებით იმუშაოთ.
გამოიყენეთ მოსწავლეთა პასუხები იმისათვისრომ გადახვიდეთ წერის შესახებდისკუსიაზემოსაზრებები განათავსეთ ცხრილში:
წერის პროცესის დადებითი მხარეები
წერის პროცესის უარყოფითი მხარეები
„უარყოფით მხარეებში" შესაძლოა უფრო ბევრი მოსაზრება მოხვდეს, მაგრამ დაეხმარეთმოსწავლეებს იმის გაგებაშირომ წერა კომუნიკაციის ბუნებრივი საშუალებაადა ხაზიგაუსვით წერითი კომუნიკაციის მნიშვნელობასაუხსენითრომ წერის პროცესშიმასწავლებელი და მოსწავლეები ითანამშრომლებენ, ეს მათ სირთულეების დაძლევასა დაწერითი უნარების გაუმჯობესებაში დაეხმარება.
იმისათვის, რომ მოსწავლეთა თანამშრომლობას შევუწყოთ ხელი, ვაწყვილებთ მათ და ვთხოვთ, ერთმანეთის ნაწერის წაკითხვის შემდეგ შეავსონ „აზრთა გაზიარების ცხრილი".
აზრთა გაზიარების ცხრილის ნიმუში
ავტორი ------------------------------------------- თარიღი-----------------------
სათაური ------------------------------------------ ჟანრი/ფორმატი -----------------------
მე წავიკითხენაწერი:
ერთხელ ----- ორჯერ ----- რამდენჯერმე------
ყველაზე მეტად შენს ნაწერში მომწონს შემდეგი მონაკვეთი:__________________________________________________________________________________
აქ კარგად ჩანს: ___________________________________________________________________________________
ერთი ცვლილებარომლის შეტანაც მიზანშეწონილად მიმაჩნიაშემდეგია:____________________________________________________________________________________
ვფიქრობეს ცვლილება გამართლებულია იმიტომ,რომ_______________________________________________________________________________
ასეთი ცხრილი სასარგებლოა ერთდროულად როგორც ნაწერის ავტორისათვის, ისე შემფასებლისთვის. ერთი მხრივ, მოსწავლეები ივითარებენ ნაწერის რედაქტირების უნარ-ჩვევას, მეორე მხრივ, ეჩვევიან არგუმენტირებულ და სტრუქტურირებულ მსჯელობას.
გთავაზობთ კიდევ ერთ ცხრილს, რომელიც განმავითარებელ შეფასებაზეა ორიენტირებული და მისი გამოყენება სასურველია ნაწერის პირველი (შავი) ვარიანტის შექმნის შემდეგ. ასეთი ცხრილი ეფექტურია როგორც თანატოლთა მიერ ურთიერთშეფასებისათვის, ისე მასწავლებლის მიერ მოსწავლის ნაშრომის პირველი ვერსიის შეფასებისა და განმავითარებელი კომენტარისათვის.
წერითი დავალების შეფასების ცხრილის ნიმუში
მოსწავლე-------------------------------- კლასი------------------------ თარიღი-----------
კრიტერიუმები
დიახ
არა
ნაწილობრივ
რეკომენდაცია
  • წერს გამართულადგრამატიკულითვასაზრისით.
  • მართებულად გამოყოფსაბზაცებს.
  • აზრებს ალაგებსთანამიმდევრულად, ნაწერი შეკრულია.
  • აქცენტს აკეთებს არსებით საკითხებზე.
  • იყენებს ტექსტობრივ მასალასრათა გააძლიეროსმთავარი სათქმელი.
  • არჩევს შესატყვის ლექსიკასდა სტილს.
  • გულწრფელად გამოხატავსსაკუთარ თვალსაზრისს და ასაბუთებს.
  • სხვა
შენიშვნამასწავლებლებს შეუძლიათ ამ ცხრილის მორგება მათ მიერ განსაზღვრულიმიზნებისათვისერთი საკონტროლო ცხრილი შეიძლება არ შეიცავდეს ყველა კრიტერიუმს;ნაწერის რედაქტირება/კორექტირება ადვილად დასაძლევიაროდესაც კონკრეტული და ამასთანნაკლები კრიტერიუმია დასახელებული.
ერთდროულად განმსაზღვრელი და განმავითარებელი შეფასებისათვის ყველაზე ეფექტურია ანალიტიკური სქემები. მაგალითისათვის გთავაზობთ შინაარსისა (შედარებით დაბალი საფეხურის - IV-VI კლასის მოსწავლეებისათვის) და ესეს შეფასების ანალიტიკური სქემის ნიმუშებს.
წერითი დავალების შეფასების კრიტერიუმები შინაარსისთვის
I კრიტერიუმი
შინაარსობრივი გამართულობა
შინაარსს გადმოსცემს თანამიმდევრობით, არ ტოვებს არც ერთ მნიშვნელოვან მომენტს/ფაქტს.
3
შინაარსის გადმოცემისას იცავს თანამიმდევრობას, მაგრამ გამოტოვებულია ერთი მნიშვნელოვანი მომენტი/ფაქტი ან შინაარსს გადმოსცემს, მაგრამ ერთ შემთხვევაში დარღვეულია თანამიმდევრობა.
2
თანამიმდევრობა დარღვეულია/ტოვებს მნიშვნელოვან მომენტებს/ფაქტებს, შინაარსი არასრულყოფილია.
1
დარღვეული თანმიმდევრობის გამო შინაარსის გაგება ჭირს/არ არის სწორად გაგებული შინაარსი, ამახინჯებს ფაქტებსა და მოვლენებს.
0
II კრიტერიუმი
ნაწერის აგება
ნაშრომი შეკრულია, აბზაცები სწორადაა გამოყოფილი, წერს სუფთად და გარკვევით.
2
ნაშრომი შეკრულია, თუმცა აბზაცები ზოგ შემთხვევაში არასწორადაა გამოყოფილი, ნაწერის გარეგნული სახე გასაუმჯობესებელია.
1
ნაშრომი არ არის შეკრული, აბზაცები არასწორადაა/საერთოდ არ არის გამოყოფილი, ნაწერის ამოკითხვა ჭირს.
0
III კრიტერიუმი
სტილი და ლექსიკური გამართულობა
ლექსიკა მდიდარია, ადეკვატურად იყენებს ახალშესწავლილ ლექსიკურ ერთეულებს, ფრაზეოლოგიზმებს.
3
ლექსიკა შინაარსის ადეკვატურია, თუმცა ნაკლებად იყენებს ახალშესწავლილ ლექსიკას და ფრაზეოლოგიზმებს. დაშვებულია ორიოდ სტილური ხარვეზი.
2
ლექსიკა ღარიბია, თუმცა აზრი გასაგები. არ იყენებს ახლადშესწავლილ სიტყვებსა და ფრაზებს. დაშვებულია რამდენიმე სტილური ხარვეზი.
1
ლექსიკა მწირია, შეზღუდული. ხშირ შემთხვევაში აზრის გაგება ჭირს.
0
IVკრიტერიუმი
ენობრივი გამართულობა
ნაშომში არ არის დაშვებული ....-ზე მეტი ისეთი ორთოგრაფიულ-მორფოლოგიური, სინტაქსური და პუნქტუაციური შეცდომ, რომელთა შესახებ წესები ნასწავლი აქვს.
2
ნაშომში არ არის დაშვებული ....-ზე მეტი ისეთი ორთოგრაფიულ-მორფოლოგიური, სინტაქსური და პუნქტუაციური შეცდომა, რომელთა შესახებ წესები ნასწავლი აქვს.
1
ნაშომში დაშვებულია ....–ზე მეტი ისეთი ორთოგრაფიულ-მორფოლოგიური,სინტაქსური და პუნქტუაციური შეცდომარომელთა შესახებ წესები ნასწავლიაქვს.
0
შენიშვნააქაც და ქვემოთ მოცემულ ცხრილშიც ღიად არის დატოვებული ენობრივი შეცდომების რაოდენობა. მათი განსაზღვრა მასწავლებელს თავად შეუძლია კლასის სპეციფიკის, დავალების სირთულისა და სხვა ფაქტორების გათვალისწინებით.
ესეს შეფასების კრიტერიუმები
I კრიტერიუმი
შინაარსობრივი გამართულობა
დავალების პირობა ადეკვატურადაა გაგებული.
2
დავალების პირობა ნაწილობრივ ადეკვატურადაა გაგებული.
1
დავალების პირობა არაადეკვატურადაა გაგებული.
0
II კრიტერიუმი
ნაწერის აგება
ნაშრომი კარგადაა შეკრული, მონაკვეთები თანამიმდევრულად და
ლოგიკურად ენაცვლება ერთმანეთს, აბზაცები სწორადაა გამოყოფილი.
1
ნაშრომში დარღვეულია ტექსტის ლოგიკა და/ან აბზაცები
არასწორადაა გამოყოფილი.
0
III კრიტერიუმი
მსჯელობის დასაბუთება
მსჯელობა დამაჯერებლადაა დასაბუთებული და არგუმენტები გამყარებულია შესაბამისი მაგალითებით.
2
მსჯელობა მთლიანად დასაბუთებულია, თუმცა ზოგიერთ შემთხვევაში არგუმენტები არადამაჯერებელია და/ან მოხმობილი მაგალითები არაადეკვატურია.
1
მსჯელობა ზოგადია, სქემატური. არგუმენტების მოხმობისას დაშვებულია ფაქტობრივი შეცდომები.
0
IV კრიტერიუმი
დამოუკიდებელი აზროვნება და ზოგადი განათლება
ნაშრომში გამოვლინდა ორიგინალური, არაშაბლონური აზროვნება და ერუდიცია.
1
მსჯელობა ტრაფარეტული და შაბლონურია. არ ჩანს ერუდიცია.
0
V კრიტერიუმი
ლექსიკა და სტილი
ნაშრომში აზრი ენობრივად (ლექსიკურად) ზუსტად და მკაფიოდ არის გამოხატული, შერჩეულია ადეკვატური სტილი, გვხვდება ორიოდე სტილური ხარვეზი.
2
ნაშრომში აზრი გასაგებია, მაგრამ ლექსიკა მწირია, არის რამდენიმე სტილური ხარვეზი.
1
ლექსიკა მწირია, სტილი - გაუმართავი, აზრი - ბუნდოვანი.
0
VI კრიტერიუმი
სინტაქსი, მორფოლოგია, ორთოგრაფია და პუნქტუაცია
ნაშრომში არ არის დაშვებული ......... მეტი ამ ტიპის შეცდომა.
2
ნაშრომში არ არის დაშვებული ........ მეტი ამ ტიპის შეცდომა.
1
ნაშრომში დაშვებულია ........ მეტი ამ ტიპის შეცდომა.
0
მოცემულ ცხრილებს (სქემებს) მხოლოდ სარეკომენდაციო დანიშნულება აქვთ. მათიადაპტირება მასწავლებლებს შეფასების მიზნისა და მოსწავლეთა საჭიროების შესაბამისადშეძლიათ.

No comments:

Post a Comment